Tuesday, May 13, 2008

DI ARENA INI



Di arena ini
Jari jemariku pantas menarikan pena
Ingin mencipta puisi
Buat julung kalinya

Di arena ini
Aku cuba belayar di lautan puisi
Antara kepayahan dan ketulusan
Belajar merangkak
Belajar melangkah
Belajar berjalan
Belajar berlari
Demi sebuah puisi

Di arena ini
Kuhimpunkan segala kekuatan
Menyimpul tali dukalara
Mengundang mendung semalam
Menguji derita seorang insan
Mencabar minda dan emosi
Melukiskan kembali pelangi
Buat mewarnai puisiku

Di arena ini
Telah kusedari
betapa sayangnya aku pada langit
Pada mentari
Pada bintang
Pada rembulan
Pada burung
Pada rumput
Pada segalanya

Di arena ini
Aku bersyukur
Akhirnya aku berjaya mencoretkan 15 buah puisi
Buat tatapan Dr. Hajah Samsina
Meski tak seindah puisi Anismas
Meski tak sesyahdu puisi Zurinah
Meski tak seromantis puisi Siti Zainon
Aku bahagia gembira

7 MEI 2008
PSAS UPM

No comments: